Co szukasz ?

Bezsenność

Aktualizacja: 03/07/2021 - 19:58
Bezsenność

Bezsenność objawy rozpoznanie rodzaje bezsenności metody leczenia

OPIS CHOROBY

Bezsenność inna nazwa agrypnia (łac. insomnia)   jest stanem patologicznym objawiającym się zaburzeniem snu nocnego i towarzyszącą sennością w ciągu dnia. Według statystyk z tym problemem boryka się około 30% dorosłych mężczyzn i około 40% kobiet, a także 3 na 4 kobiety w ciąży. Chroniczny brak snu jest często przyczyną wielu chorób i stanów, od otyłości po depresję. Przy regularnie powracających problemach potrzebna jest pomoc wykwalifikowanych specjalistów, którzy zidentyfikują przyczynę patologii i znajdą sposób na szybkie jej wyeliminowanie.

Sen jest niezbędny do normalnego funkcjonowania organizmu. W tym czasie centralny układ nerwowy przetwarza informacje otrzymane w ciągu dnia, a większość narządów i układów odpoczywa po wysiłku. Człowiek potrzebuje średnio od 6 do 10 godzin snu każdego dnia, zwłaszcza w nocy. Zaburzenia mechanizmu zasypiania, częste wybudzanie się i skrócenie całkowitego czasu odpoczynku prowadzi do rozwoju zmęczenia, spadku uwagi i koncentracji.

Uważa się, że zaburzenia snu wynikają z nieprawidłowego działania hormonalnej regulacji tego procesu. W szczególności są one związane z podwyższonym poziomem kortyzolu i hormonów adrenokortykotropowych w nocy.

 

Bezsenności 

Bezsenność występuje z różnych powodów. Najczęstsze powody to:

  • silny stres i przewlekłe przeciążenie układu nerwowego;

  • przewlekły ból dowolnej lokalizacji;

  • zaburzenia rytmu serca;

  • nadczynność tarczycy (zwiększona ilość hormonów tarczycy we krwi);

  • zgaga;

  • znaczne zmęczenie fizyczne;

  • syndrom niespokojnych nóg;

  • zmiany hormonalne w organizmie (dojrzewanie, ciąża, menopauza);

  • zaburzenia i choroby psychiczne: depresja, schizofrenia, ADHD itp..;

  • przyjmowanie niektórych leków (psychostymulantów);

  • narkomania, alkoholizm;

  • nadużywanie kawy lub używek z kofeiną;

  • bezdech senny (zaburzenia oddychania w pozycji leżącej na tle nadwagi, skrzywionej przegrody nosowej i innych przyczyn);

  • okresowa praca na nocną zmianę;

  • nagła zmiana stref czasowych.

Najbardziej podatne na bezsenność są kobiety w ciąży, osoby starsze oraz osoby z nadmierną pobudliwością nerwową. Ponadto następujące choroby mogą wywoływać bezsenność:

  • astma oskrzelowa;

  • niewydolność serca;

  • przerost prostaty;

  • niewydolność wątroby lub nerek;

  • miażdżyca;

  • choroba Parkinsona i inne patologie.

 

Bezsenności rodzaje

W zależności od przebiegu choroby wyróżnia się następujące rodzaje bezsenności:

  • przejściowa bezsenność: trwa nie dłużej niż tydzień, częściej występuje na tle silnego, ale krótkotrwałego stresu, zmiany stref czasowych itp..;

  • ostra bezsenność: zaburzenia snu trwają od 7 dni do 1 miesiąca, częściej również na tle stresu lub silnego zmęczenia;

  • przewlekła bezsenność: trwa dłużej niż miesiąc, może wiązać się z różnymi chorobami somatycznymi, ciągłym stresem, chronicznym przepracowaniem itp.

Inna klasyfikacja bezsenności jest związana z przyczyną problemu. Wyróżnia się następujące formy:

  • adaptacyjna bezsenność: występuje na tle stresu;

  • psychofizjologiczna bezsenność: związane z lękiem przed bezsennością, któremu towarzyszy wzrost lęku przed pójściem spać;

  • idiopatyczna bezsenność: pojawia się bez wyraźnego powodu;

  • behawioralna bezsenność: występuje u dzieci, wiąże się z kształtowaniem nieprawidłowych postaw, np. nawyk zasypiania tylko z butelką, podczas jazdy w wózku lub z ciągłą chorobą lokomocyjną;

  • bezsenność związana ze złą higieną snu;

  • bezsenność związana z patologią somatyczną;

  • bezsenność powstała na tle choroby psychicznej;

  • bezsenność lekowa: pojawia się w wyniku przyjmowania niektórych leków;

  • pseudo-bezsenność: stan, w którym osoba zwykle zasypia i śpi wystarczająco długo, ale subiektywnie uważa, że ​​nie śpi wystarczająco.

Bezsenności objawy

Objawy bezsenności są zróżnicowane, ale wszystkie są związane ze skróceniem czasu snu. Choroba może objawiać się:

  • Trudność w zasypianiu: osoba przez długi czas rzuca się i obraca, szukając wygodnej pozycji itp.;

  • pojedyncze lub wielokrotne budzenie się w nocy, po którym następuje brak snu;

  • wczesne przebudzenie, dzięki czemu całkowity czas snu nie przekracza 6,5 ​​godziny.

Brak snu nieuchronnie wpływa na stan osoby w ciągu dnia. Odczuwa osłabienie, drażliwość, zmęczenie już w godzinach porannych. Nadmierna senność prowadzi do zmniejszenia koncentracji uwagi, spowolnienia procesów myślowych. Wydajność człowieka jest znacznie zmniejszona, a liczba błędów wzrasta.

Rozpoznanie bezsenności

Bezsenność jest diagnozowana przez somnologa. Somnologia to nowa dziedzina medycyny, która zajmuje się problemami ze snem. Najpierw lekarz somnlog starannie przesłuchuje pacjenta, aby zidentyfikować główne dolegliwości. Somnologowi szczególnie zależy na informacjach o przeważających objawach, czasie ich trwania i częstotliwości występowania. Zaleca się badanie przesiewowe w celu zidentyfikowania możliwych przyczyn zaburzeń snu:

  • ogólne badania krwi i moczu;

  • Konsultacja lekarza laryngologa;

  • badanie neurologiczne;

  • 24-godzinne monitorowanie EKG (Holter) itp. w zależności od wskazań i objawów.

Niezawodnie sporządzany jest dziennik snu, w którym na koniec każdego dnia wskazano:

  • używane leki;

  • czas ostatniego posiłku;

  • picie alkoholu, kawy, herbaty, palenie;

  • cechy środowiska snu (hałas, upał, duszność itp.);

  • pora snu;

  • jakość zasypiania;

  • liczba nocnych przebudzeń i czas ich trwania;

  • czas pobudki;

  • uczucie po przebudzeniu.

Każdy szczegół ma znaczenie dla szczegółowej analizy snu. Momenty techniczne (czas zasypiania, ilość wybudzeń itp.) Można zarejestrować za pomocą ambulatoryjnej aktygrafii. Metoda diagnostyczna polega na użyciu specjalnego urządzenia wykrywającego ruchy. Dzienniczek prowadzony jest co najmniej przez tydzień i pozwala ocenić wszystkie cechy snu pacjenta.

 

Sposób leczenia bezsenności zależy od przyczyny. Jeśli na tle jakiejkolwiek choroby somatycznej pojawiły się problemy ze snem, konieczne jest ich wyeliminowanie lub maksymalne zmniejszenie nasilenia objawów.

Aby bezpośrednio wyeliminować bezsenność, stosuje się leki lub eliminuje się czynnik sprzyjający bezsenności. Lekarze mają do dyspozycji wiele leków, które wpływają na jeden lub inny aspekt snu. Najczęściej używane:

  • tabletki nasenne: ułatwiają zasypianie i zmniejszają ryzyko przebudzenia w nocy;

  • środki uspokajające: przepisywane w przypadku towarzyszącego niepokoju;

  • melatonina: hormon wytwarzany przez organizm w ciemnych godzinach dnia; promuje zasypianie; lek jest szczególnie istotny przy zmianie stref czasowych lub konieczności przywrócenia normalnego rytmu snu i czuwania po kilku nocnych zmianach.

Leki z tych grup powinny być stosowane wyłącznie zgodnie z zaleceniami lekarza, ponieważ niekontrolowane stosowanie może prowadzić do uzależnienia, a nagłe odstawienie może prowadzić do poważnej bezsenności. Wyjątkiem są preparaty ziołowe (pospolita, waleriana itp.).  Ale nie należy ich również nadużywać.

Psychoterapia ma dobry wpływ na bezsenność, zwłaszcza jeśli przyczyną problemu jest ostry lub przewlekły stres. Z reguły stosowane są techniki poznawczo-behawioralne. Pomagają pacjentowi:

  • skutecznie radzi sobie z napływem niespokojnych myśli;

  • dostrój się do pozytywnego postrzegania rzeczywistości;

  • samodzielnie eliminować czynniki przyczyniające się do nadmiernego niepokoju;

  • niezwłocznie szukać pomocy u krewnych i lekarzy, a także przyjmować ich pomoc.

W niektórych przypadkach zaburzenia snu można skutecznie leczyć za pomocą hipnozy.

 

Zapobieganie bezsenności

Zapobieganie bezsenności obejmuje zestaw środków ułatwiających zasypianie. Higiena snu jest niezbędna, aby były skuteczne:

  • staraj się iść spać w tym samym czasie;

  • wykluczyć oglądanie telewizji i używanie gadżetów 30-60 minut przed snem;

  • dobrze przewietrzyć sypialnię, zapewnić świeże powietrze;

  • w razie potrzeby zaciemnij pomieszczenie;

  • spacer na świeżym powietrzu na godzinę przed snem; lepiej jest przenieść pełnoprawne zajęcia sportowe na pierwszą połowę dnia, ponieważ mają ekscytujący efekt;

  • wykluczyć ciężkie jedzenie wieczorem, a także zminimalizować użycie kawy i mocnej herbaty po południu;

  • weź prysznic lub ciepłą kąpiel przed pójściem spać, posłuchaj relaksującej muzyki;

  • zminimalizować (lub lepiej wykluczyć) palenie i picie.

Dodatkowo odprężeniu ciała pomogą:

  • aromaterapia: olejki eteryczne z melisy, rumianku, lawendy, ylang-ylang działają uspokajająco; możesz użyć lampy zapachowej lub dodać kilka kropli olejku do wody w wannie;

  • masaż: lekki masaż stóp, ugniatanie głowy i szyi przy braku przeciwwskazań pomoże złagodzić napięcie nerwowe, które nagromadziło się w ciągu dnia;

  • herbaty ziołowe i wywary: preparaty z dodatkiem mięty, melisy, rumianku, chmielu, kozłka lekarskiego i innych ziół uspokajających przyjmuje się w postaci naparu lub wywaru pół godziny przed snem;

  • medytacja, joga, ćwiczenia oddechowe: sprzyjają relaksacji i pozbądź się niepotrzebnego niepokoju.

Klasyfikacja ICD-10: F51.0 - Bezsenność nieorganiczna
Bezsenność nieorganiczna polega na niedostatecznej ilości i/lub jakości snu, utrzymującej się przez dłuższy czas. Stwierdza się trudności w zasypianiu, trudności w utrzymaniu snu lub zbyt wczesne budzenie się. Bezsenność jest częstym objawem licznych zaburzeń psychicznych i somatycznych. 
Literatura: http://onkologia-online.pl/icd10/show/2426,bezsennosc_nieorganiczna

OBJAWY
Zaburzenia snu

Katalog chorób:
Back to Top