Co szukasz ?

Awitaminoza

Aktualizacja: 03/02/2021 - 02:24
Awitaminoza

Awitaminoza niedobór witamin objawy rozpoznanie

OPIS CHOROBY

Awitaminoza (hipowitaminoza) to niedobór w organizmie człowieka jednej witaminy lub grupy witamin. Symptomatologia patologii zależy od specyficznej postaci choroby rozpoznanej u pacjenta. Najczęstszymi objawami niedoboru witamin są zmęczenie, senność, drażliwość i utrata apetytu. Hipowitaminoza jest typowa dla dzieci i pacjentów ze starszej grupy wiekowej (od 65 lat).

Medycyna rozróżnia dwa stany patologiczne: niedobór witamin - gdy w organizmie nie ma witamin (rodzaj niedoboru witamin, w którym jednocześnie brakuje kilku witamin, nazywany jest poliwitaminozą); i hipowitaminoza  - gdy organizmowi brakuje witamin. W zbiorowej świadomości te dwa stany zwykle nie różnią się od siebie, a każdy brak witamin nazywany jest niedoborem witamin. W rzeczywistości niedobór witamin w dzisiejszych czasach jest stosunkowo rzadki, znacznie częściej masz do czynienia z hipowitaminozą.

Witaminy to organiczne substancje niskocząsteczkowe, które są niezbędne dla człowieka. Związki niskocząsteczkowe są niestabilne chemicznie, więc większość witamin łatwo ulega zniszczeniu, na przykład po podgrzaniu lub utlenieniu w kontakcie z powietrzem. Ale jednocześnie witaminy biorą udział w różnych procesach metabolicznych, a ich niedobór lub brak prowadzi do zaburzeń metabolicznych i rozwoju poważnych patologii.

Witaminy dostają się do naszego organizmu na kilka sposobów:

  • ze spożywanym jedzeniem;

  • wytwarzany przez normalną mikroflorę jelitową;

  • witamina D jest syntetyzowana w skórze pod wpływem promieniowania ultrafioletowego.

 

Objawy niedoboru witamin u człowieka zależą od tego, jakiego rodzaju witaminy brakuje.

Niedobór witaminy A (retinolu) u człowieka objawia się przede wszystkim w postaci patologii okulistycznych i dermatologicznych. „Widzenie w półmroku” - zdolność do pewnej nawigacji w przypadku braku niewystarczającego oświetlenia jest upośledzona. Jasne światło dzienne jest słabo postrzegane. Zajęta spojówka (rozwijające się zapalenie spojówek ) i rogówka (zmiękcza, staje się możliwa perforacja). Skóra staje się sucha i podatna na infekcje (typowymi objawami są piodermia i czyrak). Przy braku witaminy A zwiększa się również prawdopodobieństwo wystąpienia chorób układu oddechowego ( nieżyt nosa , zapalenie oskrzeli ).

Niedobór witaminy B1 (tiaminy) u człowieka objawia się zespołem objawów zwanych chorobą beri-beri . Najbardziej typowymi zaburzeniami neurologicznymi są: bóle głowy , zmęczenie, nietolerancja psychiczna, ogólne osłabienie , niepewność podczas chodzenia, drętwienie i uczucie mrowienia. Możliwe są również bóle serca, nudności , zaparcia.

Niedobór witaminy B2 (ryboflawiny) u człowieka objawia się uszkodzeniami warg (pękanie warg, drgawki pojawiają się w kącikach ust), błoną śluzową jamy ustnej (rozwija się zapalenie jamy ustnej ). Inne objawy suchość skóry; możliwa jest utrata masy ciała i niedokrwistość.

Witamina B3 (PP) znajduje się w suszonych śliwkach, brokułach, fasoli, jajach, ziemniakach, orzeszkach ziemnych, mleku. Jedz te pokarmy, aby bezsenność, zmęczenie, przyrost masy ciała, popękana skóra i ból kończyn nie będą dokuczać.

Witamina B5 jest bogata w mięso i drób, a także produkty mleczne, zioła, otręby, płatki owsiane, orzeszki ziemne. Witamina ta pomaga organizmowi generować dodatkową energię podczas zwiększonego stresu. B5 łagodzi zmęczenie, depresję, nudności i bóle mięśni.

Niedobór witaminy B6 u człowieka ma objawy skórne i neurologiczne. Najczęstsze objawy to suchość skóry, dermatoza łojotokowa (skóra głowy, twarz, szyja), zaczerwienienie języka, pęknięcia w kącikach ust, drętwienie i mrowienie (dłonie i stopy), niedokrwistość, a małe dzieci mogą mieć drgawki.

Witamina B9 znajduje się w zielonych warzywach, orzechach, warzywach i chlebie razowym. Ta witamina została po raz pierwszy znaleziona w szpinaku. W przypadku jej braku może rozwinąć się anemia i mogą pojawić się nieprzyjemne objawy, takie jak bezsenność, zaburzenia uwagi i pamięci, problemy trawienne i siwienie.

Niedobór witaminy C u człowieka (kwasu askorbinowego) może powodować: zaczerwienienie, obrzęk i krwawienie dziąseł (w ciężkim przypadku mogą wypadać zęby), osłabienie mięśni, ból nóg podczas chodzenia i siniaki na skórze.

Niedobór witaminy D u człowieka może powodować: krzywicę i osteoporozę , ponieważ prowadzi do zmian w tkance kostnej. U dzieci brak witaminy D powoduje deformację kości, dorośli (zwłaszcza w podeszłym wieku) często cierpią na złamania. Inne objawy: osłabienie , zwiększone zmęczenie, skurcze mięśni rąk i nóg, bezsenność , utrata masy ciała i utrata apetytu.

Niedobór witaminy E człowieka powoduje hemolizę (rozpad czerwonych krwinek), prowadząc do upośledzenia funkcji rozrodczych. Główne objawy braku witaminy E: dystrofia mięśniowa, zaburzona koordynacja ruchów, niewyraźne widzenie . Skóra traci elastyczność, włosy matowieją i zaczynają pękać. 

Niedobór witaminy K u człowieka prowadzi do zaburzeń krzepnięcia i wzmożonego krwawienia (możliwe krwotoki z nosa, podskórnego i żołądkowo-jelitowego).

Witamina H znajduje się w mleku, orzechach, wątrobie, soi, kalafiorze i owocach. Bladość i suchość skóry, utrata apetytu, zapalenie błon śluzowych, bezsenność to oznaki braku tej witaminy w organizmie.

Witamina P znajduje się w owocach cytrusowych, czarnych porzeczkach, aronii, pietruszce, jeżynach i morelach. Stosowanie witaminy pozwala pozbyć się letargu i nerwowości.

Witamina F.znajduje się w olejach roślinnych, takich jak olej roślinny i oliwka. Ich stosowanie pomoże uniknąć łamliwych paznokci i włosów, egzemy i trądziku.

 

Niestety nie ma możliwości uzupełnienia zapasów witamin do wykorzystania w przyszłości, muszą one codziennie być dostarczane do organizmu. Diety, niezdrowa dieta, złe nawyki mogą powodować niedobór składników odżywczych. Należy pamiętać, że czasami witaminy i pierwiastki śladowe mogą nie być wchłaniane z pożywienia w wystarczających ilościach, dlatego zaleca się przeprowadzenie analizy pod kątem ich zawartości

Przyczyny niedoboru witamin

W związku z tym następujące czynniki prowadzą do niedoboru witamin w organizmie.

Czynniki żywieniowe. Tutaj możemy wyodrębnić:

  • przeważające stosowanie żywności, w której witaminy są obecne w niewystarczających ilościach lub na ogół nie występują w niej;

  • niedożywienie, niektóre metody odchudzania często powoduje hipowitaminozę;

  • nadmierne spożycie cukru;

  • warunki gotowania lub przechowywania składników lub gotowej żywności, które powodują degradację witamin w żywności.

Zaburzenia trawienia, w szczególności:

  • defekty w mechanizmach przyswajania witamin;

  • dysbioza - naruszenie normalnej mikroflory w jelicie (na przykład w wyniku choroby zakaźnej lub terapii przeciwbakteryjnej);

  • aktywacja patogennej mikroflory;

  • pasożyty jelitowe;

Czynniki wpływające na organizm jako całość i osłabiające układ odpornościowy. Są to przede wszystkim:

  • niekorzystne warunki środowiskowe (podwyższone tło promieniowania, spożycie metali ciężkich, pestycydów i innych silnie toksycznych substancji);

  • nadużywanie alkoholu;

  • palenie tytoniu;

  • zły tryb życia.

Nieskompensowane zwiększone zapotrzebowanie na witaminy. Organizm potrzebuje więcej witamin niż zwykle, gdy:

  • ciąża i karmienie piersią;

  • znaczny wysiłek fizyczny;

  • warunki pracy np. w niskich temperaturach itp.

Metody leczenia niedoboru witamin

Leczenie hipo- i awitaminozy ma na celu uzupełnienie brakującej witaminy w organizmie.

Nadmiar witamin w organizmie - hiperwitaminoza - jest stanem niebezpiecznym i może prowadzić do różnych zaburzeń i zaburzeń.

Zdrowa dieta

Ponieważ głównym źródłem witamin jest pożywienie, odpowiednie, zbilansowane odżywianie ma ogromne znaczenie. Wskazane jest spożywanie świeżej i naturalnej żywności. Należy również pamiętać, że witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A, D, E, K) są konserwowane podczas obróbki cieplnej, a witaminy rozpuszczalne w wodzie (witaminy z grupy B, C) ulegają zniszczeniu.

Mięso zawiera witaminy B1, B2, PP, B6, B9, H, B5, kwas liponowy, A. Ryby zawierają B12, E, D i B5. Jajka dostarczają naszemu organizmowi witamin E, D, B5, H, A; zboża - B1, PP, B6, B9, E; orzechy - PP i H; oleje roślinne - witamina E. Produkty mleczne zawierają B2, B12, A, D; warzywa, warzywa liściaste i owoce - witaminy C, B6, B9, K, H, P, kwas liponowy, beta-karoten.

Przyjmowanie preparatów witaminowych

W poważnych przypadkach preparaty zawierające witaminy (kompleksy witaminowe i monopreparaty) są przepisywane w celu uzupełnienia braku witamin. Trzeba pamiętać, że takie leki mają poważny wpływ na organizm i nie należy ich nadużywać. Przebieg przyjmowania witamin powinien być przepisany przez lekarza.

Katalog chorób: Choroby krwi
Back to Top